groep4-gaat-gehalveerd-naar-de-noorkaap.reismee.nl

A met een rondje er boven

Het laatste berichtje kwam uit Alta en nu zitten we in A op het meest zuidoostelijke puntje van de lofoten op een camping tussen vissers van allerlei pluimage.Ondertussen hebben we weer veel gezien, om te beginnen met de rotstekeningen in Alta. Eind vorige eeuw waren er een paar boven Alta gevonden en een tijdje later heel veel bij elkaar.Hier hebben ze dan ook een mooi openluchtmuseum bijgemaakt en met houten bruggetjes over de rotsen heen een pad gemaakt zodat je alles gemakkelijk en goed kan bekijken. Na al dit moois te hebben bekeken zijn we over de A6 naar het zuiden gegaan wat werkelijk een prachtige weg is! we troffen dat het s middags flink opklaarde en zo konden we prachtige vergezichten aanschouwen,mooie dalen ,diepe fjorden en kabbelende beekjes, flinke stromen en denderende watervallen zien langskomen. In Rotsunelv besloten we te stoppenen nacht door te brengen op een klein campinkje. De volgende dag weer door op de A6 en nu waren we even boven Narvik beland op een mooie uitkijkpost aan de A10. Vroeger heeft op deze plek in de oorlog afweergeschut gestaan, nog zag je de sporen van bunkers en geschutkoepels. Aan de vele monumenten te zien moet hier in deze fjord bij Narvik heftig gevochten zijn. We stonden met zn drietjes ,een duits echtpaar 2 andere nederlanders en wij . het was nu echt heerlijk weer 17 graden en we konden nog even lekker in het zonnetje zitten!Er kwamen ook veel Noren langs die dit plekje hadden uitgekozen om hun midzomer te vieren met vuren en wortjes grillen. een gewoonte die ze hier hebben op het feest van sint? (naam even vergeten) vanmorgen de A10 verder langs gegaan en de lofoten op jammer, het weer werkte niet mee en vandaag geen spectaculere uitzichten maar wolken die troosteloos om de bergen hingen. WE besloten omdat het toch zulk droevig weer was om maar door te rijden naar het uiterste puntje waar we nu staan. hopelijk is het morgen beter zodat we toch nog wat van de lofoten kunnen zien. niet allemaal treurnis hoor, het water is hier zo helder als op een tropisch eiland en bij sommige baaitjes is een prachtig wit strand. huu alleen te koud om er in te gaan zwemmen, het is vandaag 9 graden!

de noorderlichtkathedraal

Vandaag een rustdag. Nou ja dat is betrekkelijk. We hadden verzonnen om naar de noorderlichtkathedraal en het rotstekeningen museum te fietsen. Het is uiteindelijk alleen de kathedraal geworden want na 5 km bergopnaar het centrum te fietsen zagen we het niet zitten om ook nog de andere kant op en weer terug te fietsen. We weten het.. we fietsen ook zo naar veendam maar dit is net even iets anders! Bovendien hing er een gevaarlijke zwarte wolk boven het dal. De kathedraal is ontworpen door een Deense architect en was in 2013 klaar. De buitenkant is bekleed met titanium zodat het noorder of zonlicht mooi kan weerkaatsen. Ook over de vorm is nagedacht want hij volgt de vorm van het licht. De binnenkant was ook erg mooi maar via wikipedia kunnen de belangstellenden alle info vinden. Morgen op de vervolgroute gaan we eerst maar naar het museum, supermarkt en dan naar het zuiden, kijken waar we dan terecht komen.

Alta

Vanmorgen lekker uitgeslapen en om 11 uur smorgens vertrokken want het weer werd er niet beter op. Het was nu wel 4 graden maar nog steeds erg bewolkt. Ach en om nog langer hier te staan daar hadden we geen zin aan. We hadden gisteren al het bezoekerscentrum gezien en bij het monument op de foto geweest en daar nog een huwelijksaanzoek gezien, leuk.Vandaag eerst een stuk dezelfde weg terug, prachtige vergezichten, nu konden we wel bij elke bocht stoppen want nu hebben we de tijd

Tongue Out
Met een sami op de foto geweest en rendieren tegengekomen. Het weer werd ook steeds beter en op een gegeven moment gingen onze truien uit want het was 11 graden! na een kilometer of 70 zijn we rechtsaf gegaan naar Alta waar we nu op de camping 2 dagen blijven staan om van alle belevenissen bij te komen. Het sleutel en het noorse ANWB verhaal horen jullie nog wel van Bert wel als we thuis zijn! Helaas hebben we geen fotoo van dit verhaal want we konden even niet bij onze aparaten....

Yess! De noordkaap!

We zijn er!

Na een week gereisd te hebben en veel dingen links en rechts te hebben laten liggen zijn we na een prachtige weg op de noordkaap beland! het weer was prachtig en we hebben nog mooie foroos kunnen maken . we mochten 24 uur blijven staan op de plaat waar we s nachts met wel 100 andere campers stonden. Ieder zat in zn eigen campertje want tegen een uur of 7 s avonds begon het te betrekken, te regenen en te waaien zodat we heen en weer geschud werden als lagen we in een klein bootje! om 10 uur savonds dachten we dat het toch niet beter zou worden en zijn we van de kou(2 gr celcius) met een extra dekentje en zonder teminaal ondergoed op bed gaan liggen. maar toch een beetje onrustig want het zou toch niet om 12 uur? dus Gea om even voor 12 toch in de kleren om een plaatje om middernacht te schieten. bewolkt dus maar wel een heldere plek op het water, zou daar de zon toch op geschenen hebben? Om 12:15 weer verkleumd het bed in gegaan..dopjes in tegen de wind en geslapen als een roos!

Inari

En nu zijn we dus in Inari , een levendig plaatsje aan het meer waar we vanmiddag het Sami museum hebben bekeken. heel interesant om te zien . Ze hadden ook nog een stukje openlucht museum er bij en daar waren originele huisjes neergezet uit de tijd dat ze van tenten naar huizen verhuisden omdat de noodzaak om met de kuddes mee te trekken er niet meer wasomdat rendieren op boerderijen gingen houden. Ook werden er allerlei vallen getoond waar men beren , wolven en elanden mee kon vangen.

Oja, onze eerste rendieren gespot! We waren net op weg vanmorgen bij de kerstman of daar liepen er 4 stuks over de weg! Ze staken vlak voor ons over. later nog wat aan de kant van de weg wat en ook bij het museum nog eekhoorntjes gezien, schattig!

Verder veel bomen, nog meer bomen en water, veel water! Van boven en in de meren ! Nu is het droog maar we hebben net de deur dichtgedaan want er komen toch kleine mugjes binnen.

bij de kerstman

Vanmorgen op tijd van onze camping vertrokken en nu snapten we ook waarom er geen mens op de camping stond. 50 meter voorbij de ingang was een prachtige camperplek waar we het bestaan natuurlijk niet van wisten en hier had iedereen zich verzameld, Leuk aan het water met elkaar! We hoefden maar een kleine 300 km te reizen vandaag om naar Rovaniemi in Finland op de poolcirkel te komen waar ook de kerstman woont. Daar zijn we natuuuuurlijk even op visite gegaan en later op de poolcirkel ons uitgebreid laten fotograferen door een kleine aziaat.Naast dit toeristen trekkend gebeuren was ook een grote parkeerplaats en omdat we meer campers met uitgetrokken poten zagen staan zijn wij er maar naast gaan staan, onze eerste keer "wild"overnachten! . s avonds stonden er zeker een stuk of 10 in ons rijtje en naast ons gezellige mensen uit Enschede dus daar hebben we ge campertalkt .Verder zien we weinig nederlanders. Het valt ons op dat dit stuk Finland minder bebost is en meer akkertjes tussen door dan in het laatste stuk van Zweden. Ook zijn er meer kleine dorpjes te herkennen aan de bushaltes die bij elk gehucht staan .

Kilometers vreten

Vanmorgen vroeg opgestaan omdat we vandaag een stuk verder naar het noorden willen. Het weer blijft goed, bewolkt maar geen regen dus dat scheelt. We rijden door leuke dorpjes met de bekende ossenbloed rode gebeitste huizen. Soms ook wit of geel er tussen door. Haparanda is het doel maar blijkt , net als Omsk( drs P ) net iets te ver weg. De A 4 is wel heel erg lang ontdekken we en we schieten niet zo op als we wel zouden willen. Dorpen wisselen af met steden, Umea heeft een mooie kade zien we als we hoog over een brug het zoveelste water over rijden. En zo wordt t alweer langzaam tijd een camping te zoeken, " wild" wachten we nog even mee. De eerste die we uitzoeken bij Byske is erg mooi met een sutropisch zwembad,segway verhuur en een mooie bmx trail maar ons net iets te massaal. Verder dus naar Pitea naar een plek aan de haven waar we zowat wegwaaiden en onder de rook van een fabriek van smurfit kappa stonden. Ook afgekeurd...en nu.. staan we dus moederziel alleen op camping Ladrike 16 km boven Pitea. Gelukkig is Bert handig met onze eigen hotspot dus internet in huis! De wind is wat gaan liggen en nog een heerlijk zonnetje !

update: de camping raakt bevolkt, allemaal wegwerkers (denken we) komen in de chalets.

njurunda

Vandaag zijn we tot aan Njuranda gekomen. 17 km ten zuiden van Sundsval. Het was een winderige dag met af en toe een buitje bij gemiddeld 13 graden. Soms ging de wind zo te keer tijdens de buien dat Gea dacht dat ze met camper en al om zouden waaien. we reden door glooiende heuvels en langs prachtige lupinenvelden af en toe een meer en veel bossen. Om 1600 uur een mooie camping aan een baai van de botnische golf gevonden en hier konden we nog even lekker in het zonnetje liggen.