groep4-gaat-gehalveerd-naar-de-noorkaap.reismee.nl

De musea van Mora

Vandaag de fiets maarweer eens uit de garage gehaald om naar Mora te fietsen, op de kaart bij de foto' s van Mora zie je dat het maar een klein stukje is. We zijn eerstnaar Zorn's Gammelgard gefietst. Een verzameling van oude zweedse huizen, die Anders Zorn tijdens zijn levenheeft opgekocht en op een stuk grond heeft neergezet met als bedoeling dit voor de toekomst te bewaren.het oudste gebouw, een woonhuis kwam uit 1237. Omdat we er alleen waren kregen we een private tour en omdat bert zulke interesante vragen stelde besloot de gids bij uitzondering ook nog de priveverzameling van Anders Zorn te laten zien welke ze niet veel aan bezoekers laten zien. Uit deze verzameling haalde hij weer inspiratie voor zijnn werk. We zagen oude reiswiegjes, kaasvormen en verschillende gebruiksvoorwerpen om vlas te behandelen zodat het mooi linnen werd. ook hingen er verschillende paardenhoofdstellen aan de muur. Erg leuk en we voelden ons bevoorrecht om dit te mogen zien. De gids liep met een grote sleutelbos en af en toe ging er dus een "schatkamer" open. na de gids uitvoerig bedankt te hebben werden we nog even losgelaten op het terrein en we zagen ook nog een botenhuis met daarin 3 boten welke vroeger bij de kerkgang werden gebruikt. De rest van dit verhaal kan ik bij thuiskomst vertellen er zit een heel verhaal bij. Daarna zijn we naar het Zornmuseum gefietst, Dit museum is naast het oude huis van Anders en Emma Zorn gebouwd. Omdat het echtpaar kinderloos is gebleven hadden ze bij hun leven al besloten dat na hun dood hun hele bezit aan de staat werd geschonken. Een half jaar na de dood van Emma was hun huis al een museum. Ook hier waren we de enigen voor de tour dus werd het weer uitgebreid voor ons verteld. Bert mocht voor de eerste keer met seniorenkorting naar binnen. Ha , hij is 60! dat scheelt weer! voor het laatst hadden we het museum bewaard en het viel ons niet tegen. ik ga dit verhaal niet helemaal opschrijven ook hier verwijs ik jullie naar wikipedia. Daarna zijn we de stad in gegaan om het Dalarna paard te zoeken en een andere gevonden! toen opnaar de camper en nog even gezwommen vooor het eten, koud! maar de zwembroek is gebruikt!

liesbeth

Ik ben benieuwd naar de vragen die kunstcriticus bert stelde